Kirkko on liemessä kun
kaksi bussilastillista ihmisiä eroaa kirkosta joka ikinen päivä ja vauhti sen
kun kiihtyy. Tutkimusten mukaan ihmisten kaipuu uskonnollisuuteen silti kasvaa,
joten kirkko ei tavoita asiakkaitaan. Kirkolla on uskottavuuskriisi.
Kirkon yhtenä ongelmana
on se, ettei kukaan noudata Raamatun ohjeita johdonmukaisesti, ei edes kirkko
tai papit itse. Raamatun tulkinta on aina kiinni siitä, palveleeko se
tulkitsijan etua vai ei. Kirkko ajautuu heti harhapoluille kun puhutaan
esimerkiksi naisen roolista kirkossa, suhtautumisesta homoihin tai kirkon
harjoittamasta liiketoiminnasta.
Eniten ihmisiä varmaan
ärsyttää kirkon jahkailu ja päättämättömyys naispappeuden vastustajien suhteen.
Jos joku muualla saisi päähänsä kieltäytyä työnteosta sillä perusteella, että
duunikaveri sattuu olemaan nainen, niin tämä kieltäytyjä lentäisi
niska-perse-otteella ulos. Tuskin siinä tilanteessa toimitusjohtaja jakelisi
vain nuhteita ja yhtiön hallitus nimittäisi toimikunnan pohtimaan miten
yhtiössä suhtaudutaan naiseen työkaverina.
Sininen nainen
Vuosia sitten pieni
tyttäreni teki piirroksen, jossa sininen nainen istui pilven reunalla ja katsoi
alas maan päälle. Tyttäreni mielestä jumala oli nainen ja ehkä se onkin niin.
Mahtaa siinä naispappeuden vastustajilla naama venähtää pahemman kerran, kun he
koko elämänsä naispappeja ruoskittuaan ovat vihdoin taivaan portilla ja Pyhä
Pietari esittelee heille Jumalan, joka onkin iso, herttaisesti hymyilevä mummo.
Viimeistään siinä vaiheessa kivekset tipahtavat maahan kuin nahistuneet
viikunat.
Toinen kirkon kompastuskivi
on homoliittojen siunaaminen. Että siitä siunaamisestakin nyt vielä pitää
pihdata! Kahden ihmisen välinen rakkaus on aina siunaamisen arvoinen asia,
etenkin kun sitä siunaamista näytetään nykyään jo vaadittavan kauppakeskuksia
ja lemmikkieläimiä myöten. Kristinuskon perusidea lienee rakkaus – näin niin
kuin pienenä muistivinkkinä kaikille niille papeille, joilta se on unohtunut.
Lopeta possun syönti
Naispappeuden ja
homoliittojen vastustajat perustavat näkemyksensä Raamatun pilkuntarkkaan tulkintaan.
En millään ymmärrä miksi he tulkitsevat tällä tavalla Raamattua vain
valikoidusti?
Jos kaikki otetaan sanatarkasti, niin sitten pitää tosiaankin
tehdä niin:
- Jos naisella on
kuukautiset, häneen ei saa koskea seitsemään päivään
- Vaatteissa ei saa olla
sekä villaa että pellavaa
- Äyriäisiä ei saa syödä
- On kieltäydyttävä
verensiirrosta
- Tuleen noudattaa
sapattia koskevia sääntöjä
- Tulee noudattaa
paastonajan tiukkaa ruokavaliota
- Tulee lopettaa
sianlihansyönti
- On luovuttava kaikesta
maallisesta omaisuudesta, koska kamelikin pääsee helpommin neulansilmän läpi
kuin rikas taivaaseen
Business is business
Etenkin tuo viimeinen
kohta on kirkolle itselleen hankala, sillä kirkko on muuttunut varakkaaksi
liikelaitokseksi. Seurakuntien toimintakulut ovat noin 1000 miljoonaa euroa. Muita kuluja olivat investointimenot, keskusrahastomaksut,
verotus- ja rahoituskulut.
Henkilöstökuluihin menee lähes kaksi kolmannesta eli 600 miljoonaa
Investointeihin
seurakunnat käyttävät 100 miljoonaa euroa.
Seurakunnat maksavat kiinteistöveroa noin 10 miljoonaa euroa.
Diakonia-avustuksia
annetaan noin 8 miljoonaa euroa
Lähetystyön osuus on parisenkymmentä miljoonaa euroa
Kirkon Ulkomaanapua ja
Merimieskirkkoa seurakunnat tukevat yhteensä 5 miljoonalla eurolla.
Avustuksia diakoniatyöhön
ja lähetystyöhön maksetaan alle 35 miljoonaa euroa, mikä on vähän yli kolme
prosenttia kaikista menoista. Summa vastaa alle promillea valtion saman vuoden
sosiaalimenoista. Kovin paljoa kirkko ei siis luovuta materiaalista tukea hätää
kärsiville.
Suurin osa kirkon
kuluista menee palkkoihin, siksi kirkon aikaansaannoksia on katsottava sen
mukaan mitä sen työntekijät tekevät. Pappien työ on ohjelmatoimiston
pyörittäminen. Ihmiset on lapsesta asti totutettu tiettyihin rituaaleihin,
joiden suorittajaksi tarvitaan aina pappi – lapsen kastaminen, rippikoulun
jälkeinen konfirmaatio, vihkiminen, hautaaminen. Nämä meihin ohjelmoidut
rituaalit ovat varmaan se pääasiallisin syy, miksi ihmiset edelleen kuuluvat
kirkkoon, eikä suinkaan se, että pappien puhe jotenkin syvästi koskettaisi
meitä.
Pappien työ on todella
henkisesti raskasta, koska koko ajan on valehdeltava itselleen, että
seurakuntalaiset muka kuuntelisivat mitä pappi puhuu näiden seremonioiden
aikana. Totuus on, ettei kovinkaan moni kuuntele ja nekin harvat, jotka
kuuntelevat, eivät ymmärrä puheesta mitään.
Papit eivät edes
useimmiten saa puhua mitä haluaisivat, vaan heille on määrätty tietyt Raamatun
kohdat, joista tiettynä päivänä on väännettävä juttua. Sanomalehdissäkin
julkaistaan Päivän Sana tekstejä: ”Aamos vastasi hänelle: En ole profeetta enkä
profeetan oppilas, vaan karjankasvattaja ja metsäviikunoiden viljelijä”
(Aam.7:14) oli Päivän Sana lokakuun 24.päivänä. Ei voi kuin ihmetellä, ovatko
kirkonmiehet ihan tosissaan näitä julkaistessaan, vai pitävätkö he meitä
pilkkanaan ? Ja sitten vielä pohditaan, miksi lähes kukaan ei tule
jumalanpalvelukseen ?
Unettava lampaan ääni
Tyypillinen papin
jumalanpalvelussaarna on uuvuttavan kuiva ja virallinen. Papit opetetaan
teologisessa tiedekunnassa puhumaan lässyttävällä lampaan äänellä – ei kukaan
ihminen normaalisti puhu niin. Kuuntelija tuntee itsensä lapseksi,
vähä-älyiseksi tai aivan loppuunkuluneen vanhaksi. Saarna alkaa aina
ihmisläheisesti jollakin käytännön elämän tapahtumalla ”Kävellessäni tänään
tänne kirkolle minulle sattui niin että …” Lässyn näinhän-se-on-meidänkin-elämässämme -tarinan
jälkeen seuraa joku outo vanhan testamentin lainaus ”karsimaan sinun pitää
seetripuusi”. Tässä vaiheessa kukaan älyllisesti ajatteleva ei enää jaksa
pohtia mikä yhteys tarinalla ja oudolla vanhan testamentin kohdalla on ja miksi
ne määräyksen mukaan pitää tunkea samaan saarnaan.
Nykyajan papit ovat
niin sanottuja leipäpappeja, jotka juoksevat seremoniasta toiseen tuntematta
vihittävää paria tai vainajaa. Kun puheessa
tullaan nimen kohdalle, seuraa pieni tauko ja paperin rapistelua. Useimmiten
nimi lausutaan oikein. Seremoniasta jää kaikille kuulijoille hyvin ohjelma-toimistomainen
mielikuva.
Miksi ihmisen, joka ei
edes tunne ketään, täytyy puhua väkisin? Toki tunnen hyviäkin pappeja, jotka
auttavat hätää kärsiviä ihmisiä (sairaalapappi), ohjaavat ongelmanuoria
(nuorisopastori) tai matkaavat keskelle maanpäällistä helvettiä auttamaan
katastrofin uhreja. Heille pappeus onkin viitekehys, jossa toimia – eräänlainen
lupa tehdä hyvää – ja he tunnustavat kirkon vakavat puutteet.
Lapsen kastetilaisuus
on kaunis seremonia mutta teoriapohjaltaan outo. Lapsikastetta paljon loogisempi seremonia
olisi aikuiskaste siinä iässä, jossa ihminen ymmärtää seremonian tarkoituksen
ja voi ilmaista asiasta oman tahtonsa. Jos kirkon jäseneksi pitäisi nimenomaan
liittyä ja samalla pohtia kirkon oppien mielekkyyttä, jäseniä ei olisi kuin
enintään kymmenesosa nykyisistä. Kirkko tietenkin kannattaa lapsikastetta ja
antaa klubikortin käteen heti mitään kysymättä.
Ymmärsitkö säännöt?
Jotta kirkkoon
liittyminen tapahtuisi oikeudenmukaisesti ja laillisesti jäseneksi pyrkivälle
yli 16-vuotiaalle nuorelle pitäisi antaa ensin luettavaksi ja harkittavaksi
uskontunnustus ” Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja
kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja
jumalallista olemusta hajottamatta. Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja
Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen
on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa”. Tämän jälkeen
pitää jäseneksi pyrkivältä kysyä ymmärtääkö ja hyväksyykö hän järjestön säännöt
ja vasta sen jälkeen ruveta puhumaan jäsenyydestä. On ilkeää kärjistää asiat näin, mutta niin kauan kuin
luterilainen kirkkomme elää keskiajalla, se saa tyytyä siihen että
bussilastillinen päivässä sanoo näkemiin.
Kaikissa
organisaatioissa pätee sääntö ”joukkue on aina johtajansa näköinen”.
Organisaation hajaannus ja päättämättömyys johtuu heikosta johdosta. Kirkon
piirissä johtajat on valittu aina hyvin erikoisella metodilla. Piispaksi ei
valita lammaslauman paimenta, vaan aina joku lampaista – yleensä se hiljaisin
ja varovaisin määkijä. Tärkeää on kuitenkin, että sillä on kivekset, joihin kirkollisen
perinteen mukaan on sitoutunut kaikki viisaus, johtamistaito ja älykkyys.
Taivaallisia
vakuutuksia
Entisenä
yritysjohtajana vertaan mielessäni kirkkoamme suuryritykseen. Kyseessä on suuri
vakuutusyhtiö, joka perii kaikilta työssäkäyviltä useita satoja euroja,
joiltakin jopa tuhansia euroja, vuodessa. Yhtiön tase on kunnossa, se on rikas
firma, joka porskuttaa valtion sille takaaman monopoliaseman turvin. Yhtiön
tuote on jonkinlainen vakuutus, vakuutus mahdollisesta taivaspaikasta kuoleman
jälkeen. Kirkkoon kuulumalla ostamme tältä yritykseltä itsellemme
kuvitteellisen vakuutuksen, jota ilmankaan emme uskalla elää.
Uskoon liittyy aina
ihmeitä. Suurimpia ihmeitä on se miten luterilaisen kirkon kaltainen
organisaatio voi vielä nykyaikana olla pystyssä? Miksi sen vieläkin annetaan
hoitaa selvästi yhteiskunnalle kuuluvia asioita kuten väestökirjanpito ja
hautaustoimi?
Varsinainen ihmeiden
ihme on se, että vaikka suurin osa kirkollisveron maksajista pitää
organisaatiota turhana, he silti kiltisti maksavat eivätkä eroa kirkosta.
Nuoremmille kyse on usein ohjelmatoimistomaksun suorittamisesta, joka takaa lapselle kaste- ja rippijuhlat,
nuorelleparille kirkkohäät. Halutaan elää normin mukaisesti. Vanhemmille ihmisille,
joiden ainoa odotettavissa oleva seremonia on hautajaiset, kyseessä on varmasti
vakuutusmaksun suorittaminen. Loppumetreillä ei uskalla enää riskeerata jos
Pietari kuitenkin kysyy taivaanportilla verojen maksusta jotain.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.